неделя, 6 юни 2010 г.

Открийте разликите - българо-германски картинен пъзел за един протест и един побой

Като тийнейджър много се впечатлявах на всекидневниците и списанията ,в които имаше картинки с малки разлики. В случая сравнявам сходни събития - един протест в защита на човешки права и един побой

04.06. 2010 Бамберг, Германия
Преди няколко дни недалеч от Нюрнберг,в един баварски град, който е обявен за международно културно наследство на Юнеско, се състоя мулти-културен празник, който завърши с човешка верига, дълга километър и половина. Около 3500 демонстранти, предимно студенти, се хванаха за ръце и обкръжиха конгресната зала в града. Поводът - от 2008 година NPD,( National Partei Deutschland - Национална Партия на Германия ) известна противоконституционна дясноекстремистка партия събира членовете си на републиканско ниво в града през първия уикенд на месец юни. Гражданите на Бамберг показват по миролюбив начин своето несъгласие с домакинската си функция.
Няма наранени, баварския вътрешен министър Йоахим Херман се изказа : "Радвам се на широкия граждански ангажимент срещу кафевия призрак* "
Ден преди това , 21-годишен студент, беше пребит на централната омнибус гара в града. Извършителят е задържан. Неговата алкохолна проба показва 1,06 промила.
*метафора на неонацисткото движение

06.06.2010 София , България
130 бяха българите, които се обединиха в защита на правата на нелегалните емигранти в България. Те демонстрираха пред Специален дом за временно настаняване на чужденци - Бусманци срещу процедурата за задържане, както и за осигуряване на условия за живот и професионална реализация на емигрантите в България. За повече информация - Неуютен блог на Светла Енчева
Час преди събитието петима младежи, която цел е била да изкажат гражданската си позиция, биват нападнати в маршрутка, която води до местоположението на митинга.

Къде са разликите?

1. Ниво и стил на медиите.
Германските медии - местни вестници, радиа, телевизии отразиха с възторг събитието по митинга. И поощриха гражданската позиция на демонстрантите. Побоя на автогарата беше само споменат в няколко интернет медии. На мен ми се наложи да издирвам този случай , за да мога да направя аналогия.
Българските медии отразиха предимно побоя,като го свързаха с митинга, за който само споменаха. Обвръзката остави впечатление в страничния наблюдател, че сякаш жертвата ,17-годишен младеж, който бива в следствие на побоя опериран в Пирогов , си е получил заслуженото, понеже е отивал да демонстрира.
Докога репортерите ще проповядват криворазбран морал?
Чудя се кой иска да му се продаде емисията с новини и защо се преследват само атрактивни - черни новини?
2. Обективност на журналиста
Всъщност събитията от побоя и демонстрацията и в двата случая не са обвързани. Намеренията на жертвите не са съотносими към митинга в Германия и България. В случая с Германия медиите отразяват събития, в България медиите манипулират мнението на зрителя респ. читателя. Поръчково драскачество?
3. Цивилисти -наблюдатели ?
В Германия побоя е извършен привечер без очевидци. В България - в 10 часа сутринта. Празна ли е била маршрутката,докато са пребивали четиримата младежи. Няма ли кой да прояви цивилен кураж, няма ли кой да повика силите на реда? Или няма гражданско общество, а е сбирщина от индивиди, които пак си кютат с мотото за главицата, което споменахме. "Колко се радвам, че не съм била там, можеха и мен да бият" - въздъхна някой и ми дожаля за него.
Ако аз бях там, в изява на граждански кураж щях да се подвизавам в репортерските заглавия : "Пребита двукратна майка, отиваща да демонстрира". Това с демонстрацията не бива да го пропускаме, да си знаят хорицата, че изказването на мнение не остава ненаказано. Така де, този път се утроиха, ако расте групата със същата геометрична прогресия, може да се наложи да се промени нещо. Ой, ой, ой колко неудобно за практикуващите жандармерски тантри и техните главонаведени сподвижници!
4. Разликата в крайния потребител
Очевидно малко интелигенция остана в татковината и не се съпротивлява срещу медийната боза.То срещу какво по-напред да се бори. Или още по-лошо - й е напълно безразлично какво се случва.Това е тъжно
5. Политиците
Докато в германската защита на човешките права се намесиха с мнение множество политици и полицейските власти се организираха да защитават протестантите, то по българския митинг,не се изказа никой политик все още. Мигрантите не могат да гласуват, и пари нямат.Понятие като професионален дълг, за намесените в политиката се дефинира само с обслужващи интереси и финансови ползи.

Аз намерих 5 разлики, а вие?

7 коментара:

  1. ами не съм съгласен. изместваш нещата. или пък не ги казваш ясно и от това се изместват. аз участвах в протеста, участвал съм и в по-ранни протести по различни социални и екологични каузи. всеки такъв протет е заплашен от случаи като вчерашния. връзката между побоя и протеста е много тясна и не бива да се премълчава. напротив време е да стане ясно на това заспало общество, че всеки, отишъл да изрази гражданска позиция на улицата, всеки някога изразявал публично гражданска позиция, всеки с "грешен" етнос, всеки с "грешна" сексуална ориентация, всеки с "грешен" вид и мнозина още, неясно как избрани граждани, ежедневно са заплашени от побой и убийство от страна на неонацистката формация "национална съпротива". крайно време е да стане ясно, че вчерашното и многото предишни нападения не са хулиганска проява, а премислени действия на организирана престъпна група. а е време да се заговори за това именно заради паралелите между българското и германското общество, за които споменаваш. в германия на всяка проява на нацистите улиците на съответния град биват заляти от контрапрояви на всякакви членове на обществото - с различни политически позиции, с различни светогледи - обединени от едно - противопоставянето на "кафявия призрак". у нас факелните шествия биват отразявани като проява на патриотизъм и никой не ги осъжда. на първи май 2010 по улиците на софия марширува тълпа неонацисти със свастики и руни и никой не излезе срещу тях. тъкмо затова имаме нужда медиите най-сетне да нарекат нещата с истинските им имена.

    ОтговорИзтриване
  2. Медиите са да отразяват, а не да се намесват в преценките. Нека отразят протеста и нека отразят неонациските движения. Но да не месят триците в хляба. За вторите нека се надигнат спонтанно 5000 човека, 3500 от тях да направят верига. Нека медиите организират хората, а не да вменяват морал.
    В сегашно време поуката от историята с побоя е :"Внимавайте с какво се занимавайте! Трайте си вместо да протестирате"

    Не знам дали го казвам ясно, но не искам да е такава поуката.

    Тук ми идва настроението да разкажа един известен анекдот, в който след 4 дневно "лечение" срещу чревна напаст с боза и баница, индивидът изяжда само баницата и мъчещата го твар - глистът се подава от отверстието му и го пита : Ами бозичката?!
    В този ред на мисли :Ами полицаите?!
    Каква е тази държава , в която всеки сам трябва да се спасява като стане напечено? Има правови и безправови индивиди. И има власт, която отделя едните от другите. При протести, те имат правото да се намесят, за да се избегнат именно организирани групи, които нанасят побой.

    Благодаря за коментара, хубаво е да не сме всички на едно мнение. Нали уж така се пораждала истината.

    ОтговорИзтриване
  3. Повечето полицаи може би са неосъзнати неонацисти. Или служебно задължени такива. Те отдавна не се намесват.
    Защо? Нямат ли позиция? Кой да ми каже?

    Немалко българи са наистина неосъзнати неонацисти. Щото обичат да мразят. Обичат си петминутките на омразата
    Защо? Ако на тях им се случи да са от другата страна, поради някаква причина, чак тогава ли ще станат мислещи. Кой да ми каже?

    Колко хора в тази държава биха подкрепили насилие и до каква степен - до обида, до заплаха, до шамар, до бой, до шантаж, до кръв...?
    И колко го практикуват?
    Има ли статистика?
    А как да се излекуват?
    Кой да ми каже?

    ОтговорИзтриване
  4. Днес ми остана време Да прочета кой как се е изказал по темата . На онези, според които мнението ми е екстремно препоръчвам Полетът на костенурката: http://lydblog.wordpress.com/2010/06/07/mitingyt-ili-poboiat/ . Браво, lyd!

    ОтговорИзтриване
  5. И аз често се улавям в лесни сравнения на българското общество с чужбински такива, но съм с ясното съзнание, че подобни позиции в никакъв случай не биха могли да са обективни. Защото за да стигнем до такова реторично упражнение би трябвало първо да намерим обща база, обосноваваща сравнението. В случая обаче става въпрос за две различни общества, израсли всяко едно от тях в собствена история и в собствен географски контекст, с различна култура, подчинени на различна социална норма и организирани по съвсем различен начин в държава. Колкото и да ми се иска, българинът по никакъв начин не може да се вдигне на бунт или революция така, както при други народи подобни феномени се получават съвсем естествено, защото зад всяка една такава реакция стои вековна еволюция на манталитета в посока именно на човешките права, бунта, желанието за промяна и т.н. Докато българинът не разбере сам ползата от живота в общество, никакви сравнения няма да му покажат правилния път към доброто (доколкото такъв въобще съществува).

    ОтговорИзтриване
  6. никога българското общество няма да достигне германското. у нас нещата отдавна са изпуснати и колата е тръгнала по нанадолнището. безхаберие, непукизъм, ялова власт и бедност, мнооооого бедност, всякаква бедност.

    ОтговорИзтриване
  7. Сандо, ако не със сравнения, как би могло да се покаже на българина , че греши? По метода на глупака, сиреч емпиричния, няма да се остави да бъде научен.
    Анонимен, Българското общество няма да стигне германското.Но германското има изгледи да стигне българското.http://bukvaliska.wordpress.com/2010/06/12/germantzite-zatupjavat/#comment-192 Има надежда :)

    ОтговорИзтриване